Revalidatie bij COPD

Revalidatie bij COPD (chronische aandoening aan de luchtwegen en de longen)

Afspraak maken? klik of bel: 0318-45 77 11

De trap oplopen, boodschappen doen, op de fiets naar je werk of de tuin aanvegen lijken voor veel mensen eenvoudige activiteiten, maar als u COPD heeft kan dit een hele uitdaging zijn. Heeft u een chronische longaandoening (astma, longemfyseem en chronische bronchitis), dan krijgt u het snel benauwd. Dat blijft helaas uw hele leven zo, want COPD is niet te genezen. Maar met COPD kunt u een prima leven leiden.

Als u een longaandoening heeft, is het verstandig bepaalde aspecten in uw leven kritisch te bekijken en als het nodig is aan te passen , zoals uw eetpatroon of uw hoeveelheid beweging per dag. Daarmee zijn klachten te verlichten en kunt u veel dingen blijven doen.
Longrevalidatie is een behandeling die gericht is op het reduceren ( verminderen) van de nadelige gevolgen van de longziekte op uw functioneren en daarmee op de kwaliteit van leven. Door het gericht, en afgestemd op u als individu, toepassen van een goede therapeutische training onder begeleiding van een fysiotherapeut kan er een aanmerkelijke verbetering van kwaliteit van uw leven optreden.

Met name de mensen met volgende aandoening hebben hier baat bij:

• astma
  • inspanningsastma
  • chronische bronchitis
  • emfyseem

Meestal wordt u door de longarts of huisarts verwezen naar de fysiotherapie. Na een fysiotherapeutisch onderzoek wordt voor u het meest geschikte trainingsprogramma bepaald. Het doel van deze revalidatie is het onderhouden en/ of vergroten van het inspanningsvermogen van u. Hierdoor zult u uw dagelijkse activiteiten optimaal kunnen blijven doen.

Voordat u start aan de revalidatietraining, vindt er een gesprek plaats tussen u en de behandelend fysiotherapeut. Hierbij worden de doelen van de revalidatie besproken. Deze kunnen zijn:

• optimaliseren van de ademhaling
  • het verbeteren van het ophoesten van sputum (slijm)
  • het verbeteren van het uithoudingsvermogen
  • het verbeteren van de spierkracht van de ademhalingsspieren en van de grote lichaamsspieren
  • het leren omgaan met de lichamelijke beperkingen
  • het overwinnen van de angst voor inspanning

Deze training is in groepsverband (daarnaast kunt u ook individueel een trainingsschema bij ons volgen) en vindt plaats in de oefenzaal van onze praktijk.

Fysiotherapie Harskamp

In onze fysiotherapie praktijk in Harskamp werkt een (jong) enthousiast team van fysiotherapeuten.
Voor ons zijn individuele aandacht voor u als bezoeker van onze praktijk en waar nodig een multidisciplinaire aanpak van uw zorgvraag, belangrijk binnen de visie van onze fysiotherapie praktijk.
Wij proberen u van goede zorg te voorzien binnen een rustige (werk)omgeving.

Edeseweg 141 D
6732 DB Harskamp